My MuSiC


Get a playlist! Standalone player Get Ringtones

keNaLi gUrLz yEan'D...









Go get your own pYzam Page Pets

Page Pets & MySpace Layouts



Hai sumer.. makasih bebanyak coz sudi jenguk2 blog yean neE.. yean harap ada yang sudi menjadi sahabat yean di alam maya ini..! anyway, buat rakan2 sumer, maafkan yean jika yean siarkan citer2 yang x m'yenangkan hati.. and yean harap you aLL enjoy...!!!



Rabu, 11 Februari 2009

cInTa sI gaDis biSu..

PROLOG


SRMU adalah sekolah swasta yang terbaik di Bandar ini. Ia lengkap dengan sekolah rendah hinggalah ke universiti. Mereka yang mampu belajar di sekolah ini kebanyakannya adalah cik-cik atau tuan-tuan muda kaya. Namun Ayu Natasya datang dari keluarga sederhana. Ramai yang tertanya-tanya bagaimana orang macam Ayu boleh belajar di sekolah tersebut.


“Wah, hebatnya Rafiq bermain tennis. Makin kacak pulak tu!”jerit seorang pelajar perempuan diikuti dgn jeritan pelajar perempuan yang lain. Memang sejak dari dulu lagi, Rafiq menjadi idola terutamanya di kalangan pelajar perempuan.


“Hai, Ayu.”jerit Rafiq sambil melambaikan tangannya ke arah Ayu yang berada di gelanggang tennis, tempat Rafiq selalu berlatih apabila sesi pembelajaran tamat. Selalunya Ayu akan menunggu Rafiq sehingga dia selesai berlatih dan akan pulang bersama-sama.


“Siapa dea tu?”tanya Julia yang merupakan peminat fanatik Rafiq.


“Dialah yang bernama Ayu Natasya form 4 yang bisu tu. Dia dan ibunya bekerja sebagai orang gaji di rumah Rafiq.”jawab Anisha yang merupakan sahabat dan rakan sekelas Julia.


“Eh, jadi dea tinggal bersama mereka la tu! Tak guna!”ujar Shanti yang juga merupakan sahabat Julia.


“ Eleh, pompuan tu dapat masuk sini pun sebab ayah Rafiq yang biayai pelajaran dea. Tak sangka budak bisu cam dea pun still boleh belajar lagi!”marah Rosmah pula.


Itulah yang sering dihadapi oleh Ayu. Hinaan dan cercaan. Memang benar, setelah ayah Ayu meninggal dunia akibat kemalangan 2 tahun lepas, Ayu mengalami trauma dan meragut suaranya. Sejak itu, Ayu menjadi bisu namun pendengarannya masih baik lagi.

Ibunya akhirnya berjaya mencari pekerjaan yang baik. Keluarga Rafiq merupakan antara keluarga yang terkaya di kawasan perumahan tersebut. Di situlah ibunya bekerja sebagai orang gaji. Tambahan pula, mereka yang tinggal di kediaman Rafiq dan keluarganya semuanya baik hati dan ramah tamah.

Majikan ibunya mempunyai 2 orang anak lelaki. Anak lelaki sulung, Rafiq Azlan kini sedang berada di tingkatan 5. dia ialah pemain no.1 dalam kelab tennis di sekolahnya. Walaupun dia tegas dan tangkas ketika bermain, biasanya dia amat berbudi bahasa dan tenang sama seperti ahli keluarganya yang lain.

Anak lelaki bongsu dari keluarga itu pula ialah Razif Azhar. Dia kini belajar di United Kingdom. Ayu tidak pernah menemuinya lagi. dengar kata, dia sebaya dengan Ayu iaitu berada di tingkatan 4.

Timbul banyak persoalan di fikiran Ayu mengenai Razif. Mengapa dia belajar jauh dari keluarga? Mengapa Rafiq juga tidak belajar di sana bersamanya? Itulah yang sering bermain di fikiran Ayu.



**************************************



“Ayu, dah lama tunggu?”sapa Rafiq. Ayu menggelengkan kepala.


“Kalau camtu, saya tukar baju dulu. Lepas tu kita balik sama-sama,okey?”ujar Rafiq. Ketika Rafiq hendak berlalu dari situ, Ayu sempat menarik tangannya.


Tapi sebelum tu, boleh tak kalau kita singgah sekejap di kedai? Tadi mak Ayu sempat berpesan untuk beli barang dapur.”ujar Ayu menggunakan pergerakan tangannya sebagai isyarat untuk bercakap.


“Okey, Fiq tukar baju dulu. Ayu tunggu kat sini.”ujar Rafiq lalu menuju ke bilik persalinan.



**************************************



Setelah selesai membeli barang-barang dapur, Ayu dan Rafiq terus pulang ke rumah. Apabila sampai di kediaman keluarga Rafiq, keadaan sunyi sepi. Ayu dan Rafiq berasa hairan apabila mendapati tiada orang di rumah tersebut.


“Fiq, awak dah balik?”sapa seorang gadis yang tiba-tiba muncul di belakang Rafiq. Dahi Ayu berkerut. Dia tidak pernah melihat gadis itu sebelum ini. Ayu mula berasa cemburu apabila melihat kemesraan diantara Rafiq dan gadis itu. Sememangnya dalam diam Ayu telah jatuh hati dengan Rafiq sejak dia dan ibunya mula bekerja dan menetap dgn keluarga Rafiq lagi.


“Ayu,kenalkan ini Maisarah. Dan Maisarah, inilah Ayu yang slalu saya ceritakan pada awak.”ujar Rafiq menghentikan lamunan Ayu.


“Hai, jadi awaklah gadis yang bertuah tu. How sweet..”ujar Maisarah lalu menghulurkan tangannya ke arah Ayu. Ayu membalas salaman itu dengan senyuman.


“so, marilah kita naik ke atas. Mereka semua dah tunggu tu.”ujar Maisarah lagi. Langkah Maisarah diikuti oleh Rafiq dan Ayu. Apabila tiba di tingkat atas rumah tersebut, kelihatan semua orang berada di situ. Mata Ayu tertangkap dengan kehadiran seorang lelaki yang kacak dan wajahnya hampir seiras dengan Rafiq. Namun dia tampak dingin.


“Ayu, kenalkan inilah adik Fiq, Razif.”ujar Rafiq apabila melihat raut wajah Ayu yang kebingungan. Ayu segera menghulurkan tangannya namun tidak disambut oleh Razif.


"Sombongnya dea nie. Muka je kacak, tapi dingin. Mujurlah Fiq tak macam dea."


“Awak kutuk saya ker?!”ujar Razif yang seakan-akan mendengar kata hati Ayu. Ayu mengerutkan dahinya.


“Awak ingat saya tak tau ker? Cara awak pandang saya tu dah membuktikan segala-galanya.”ujar Razif lagi sambil memandang Ayu dengan pandangan yang tajam. Ayu menggelengkan kepala. Dia segera menundukkan kepalanya apabila sedar akan renungan tajam yang diberikan oleh Razif kepadanya.


“Dahlah tu. Ayu, tolong tunjukkan bilik Razif. Saya nak bawa Maisarah bersiar-siar kat luar.”ujar Rafiq lalu menghampiri Maisarah. Ayu tersenyum kelat. Perasaan cemburunya mula membuak-buak.


“Awak suka abang saya ker?”ujar Razif apabila mendapati Ayu sering memerhatikan Rafiq dan Maisarah dari tadi.


“Baik awak lupakan. Buang masa je. Ingat, awak tu cuma orang gaji.”ujar Razif lagi membuatkan Ayu berasa geram dengannya.


“Angkat beg tu dan bawa kat bilik saya, cepat!”arah Razif lalu meninggalkan Ayu yang kebingungan. Mulutnya ternganga melihat beg-beg Razif yang besar dan banyak. Ayu menggaru kepalanya yang tidak gatal.


"Alien nie datang dari mana? nasib baiklah muka dea tue kacak cam Rafiq, kalau tidak, pasti aku tak caya dea tue adik Rafiq..!" ujar Ayu dalam hati.


4 ulasan:

S90 berkata...

kamu bermula dengan baik. tp sygnya kenapa tidak bertajuk? tajuk itu penting sebagai mood membaca.

satu lagi cuba kamu setting posting kamu align justify, nanti mungkin lebih sedap mata memandang dan nampak lebih kemas.

sorry atas kritikan ya. sy mahu membina kamu.

iLiKeBiGcUtEbEaR berkata...

owg bawu je baca *ti' die kn....
rsnye pnh baca...
mayb dlm komik kot...
tapi x pe...
mungkin idea keNanGan yG TeRinDah tersm ngan komik 2 kot...
anyway...
teruskan menulis...

Gurlz Yean'D berkata...

yean pun rasa citer neE mcm dlm komik..nie sebenarnya karya cousin yean.. karya yean lum kuar lagi,mc dlm proses..yean reti buat cerpen jer,ekeke..bagi yean citer neE kurEng larh..kan? upps,t'kutuk larh plak..klu cousin yean tngk pasti dea x mrah cuma m'juk jer,hoho..!

sweetlavender berkata...

good starter..
keep writing..
sy akn trs bace..
jgn risau..(n_n)