My MuSiC


Get a playlist! Standalone player Get Ringtones

keNaLi gUrLz yEan'D...









Go get your own pYzam Page Pets

Page Pets & MySpace Layouts



Hai sumer.. makasih bebanyak coz sudi jenguk2 blog yean neE.. yean harap ada yang sudi menjadi sahabat yean di alam maya ini..! anyway, buat rakan2 sumer, maafkan yean jika yean siarkan citer2 yang x m'yenangkan hati.. and yean harap you aLL enjoy...!!!



Isnin, 20 September 2010

TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI SABAH

SaLam kePaDa seMua peNgunJunG bLog inI...

Dalam ruangan bLog ini, saya dan rakan-rakan telah memuatkan beberapa maklumat untuk tatapan anda semua demi memperkenalkan tempat-tempat menarik yang terdapat di Sabah sekaligus melaksanakan projek yang telah diberikan kepada kami dalam mata pelajaran Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 5, Sekolah Menengah Kebangsaan Keningau, Sabah.


maRi mendaLamI dan meNgetaHui seRba seDikiT teNtanG meNaRiknYa Negeri Sabah...

NEGERI SABAH DI BAWAH BAYU
.................. Sabah merupakan sebuah negeri yang juga turut mempunyai banyak tempat-tempat yang menarik seperti di negeri-negeri lain di Malaysia. Ramai pelancong yang datang berkunjung dan bercuti di Sabah di sebabkan oleh faktor keindahan tempat-tempat menarik di Sabah. Antaranya ialah Pulau Sipadan, Kolam Air Panas Poring dan lain-lain lagi.



LATAR BELAKANG MENGENAI PULAU SIPADAN...

Pulau Sipadan ialah sebuah pulau lautan berhampiran dengan Semporna, sebuah bandar di pantai timur Sabah, Malaysia.







Pulau Sipadan merupakan satu-satunya pulau samudera di Malaysia daripada batu kapur dengan ketinggian 600 meter dari dasar laut.


Pulau Sipadan terkenal sebagai satu pilihan tempat bagi aktiviti menyelam skuba (scuba diving) antara yang terbaik di dunia.




















Mengikut keputusan undian umum yang dikeluarkan oleh organisasi tunggal bagi pengundian 7 keajaiban terbaik dunia (New 7 Wonders of Nature votes commitee), Pulau Sipadan telah tersenarai antara 77 bentuk muka bumi yang ajaib dan terbaik dunia pada tahun berakhir Julai 2009.


Pulau Sipadan mempunyai tarikannya yang tersendiri. Alam bawah laut Sipadan menawarkan kepada para penyelam pemandangan yang penuh dengan kehidupan marin seperti Barracuda, penyu, ikan, dan sebagainya.

Warna-warna yang banyak dan bertukar ganti, birai, celah, batu rungkupan, gua besar dan cerombong yang menegak di bawah air yang dibentuk oleh pelbagai karang menanti untuk disaksikan oleh para penyelam yang ingin menikmati tempat selam yang menyeronokkan di dunia.


Pulau ini telah diwujudkan sebagai tempat perlindungan hidupan liar pada tahun 1933 dan persekitarannya yang asal telah dapat dikekalkan sehingga kini.

Di sekitar Pulau Sipadan mempunyai beberapa kawasan popular untuk penyelam "Hot spot center to scuba divers" misalnya Barracuda Point, Turtle Cavern (Gua Penyu), Coral Gardens, Drop Off (terletak berhampiran jeti utama Pulau Sipadan), North Point, West Ridge, Taman-taman Tergantung (Hanging Gardens), Lobster Lair, Staghorn Crest, South Point, Turtle Patch, Batu Karang Tengah (Mid Reef), Whitetip Avenue dan Coral Gardens.



KEISTIMEWAAN PULAU SIPADAN....

Pulau Sipadan amat terkenal dengan keindahan lautnya yang menjadi faktor utama ramai pelancong sama ada di dalam ataupun di luar negara berkunjung ke sini dan menghabiskan percutian mereka bersama keluarga tersayang dan juga di samping orang yang disayangi.

Bagi yang berminat dengan ketenangan alam semulajadi, bolehlah berkunjung dan bercuti di pulau ini. Pulau Sipadan juga telah menyediakan pakej-pakej percutian yang sesuai bagi sebuah keluarga, pasangan kekasih dan sebagainya.

Oleh yang demikian, sebagai seorang warga Sabah, saya dan rakan-rakan amat bersyukur kerana mempunyai keindahan alam ciptaan Tuhan seperti Pulau Sipadan di negeri tercinta kelahiran kami.



Keindahan semula jadi....

Keindahan hidupan laut yang dapat dilihat oleh pengunjung....

Keindahan yang memberikan ketenangan pada pengunjung yang datang....

Keindahan yang membawa seribu kegembiraan buat si pengunjung........................










KOLAM AIR PANAS PORING

Selain daripada itu, Kolam Air Panas Poring di Ranau juga mendapat sambutan yang baik daripada pegunjung terutamanya pada musim-musim cuti. Ramai pengunjung yang datang meluangkan masa bersama keluarga, kekasih dan sebagainya. Tempat percutian yang damai ini amat sesuai untuk mengeratkan hubungan silaturrahim sesama sendiri.












SERBA SEDIKIT LATAR BELAKANG MENGENAI PORING...

Poring merupakan nama KadazanDusun untuk sejenis spesies pokok Buluh yang tumbuh di kawasan itu.

Ia terletak kira-kira 40 km di timur laut pusat Taman Kinabalu,



KEISTIMEWAAN PORING...

Poring terkenal kerana kolam air panas dan jambatan gantungnya yang unik.

Kolam air panas Poring dikenali kerana air panasnya mengandungi galian sulfur yang boleh menyegarkan badan.

Kolam air panas semulajadi ini amat sesuai bagi menghilangkan rasa penat dan juga sakit sendi bagi mereka yang telah mendaki Gunung Kinabalu.





Para pelancong juga berpeluang menikmati pemandangan yang indah apabila menyusuri jambatan gantung sepanjang 157.8 m dan setinggi 41 meter di atas pokok.















Air terjunnya yang unik dan cantik juga telah menarik minat ramai pegunjung yang berkunjung di sini.

Alam sekitar yang terdapat di Poring, banyak memberikan ketenangan kepada pegunjung yang sememangnya inginkan ketenangan dengan alam sekitar yang menghijau di sekeliling mereka.

Warna tumbuhan yang menghijau itu seakan-akan memberikan inspirasi bagi mereka yang ingin mendapatkan sesebuah idea sekaligus menyenangkan hati mereka dengan persekitaran hutan yang indah itu.


Terdapat juga Taman Kupu-kupu serta bilik pameran Kupu-kupu di sini.













Selain daripada itu, terdapat juga gua kelawar di Poring, Ranau.

Pengunjung yang datang khususnya dari luar negara amat menyukai gua tersebut.

Ramai juga yang memasuki gua tersebut untuk mencari pengalaman.





KEBAIKAN BERCUTI/BERKUNJUNG DI SABAH...

.....Terdapat banyak kebaikan yang akan anda perolehi sekiranya berkunjung dan menghabiskan cuti di sini. Salah satu daripadanya ialah, kos ke Sabah tidaklah semahal sebagaimana di tempat-tempat lain.

.....Selain itu juga, keindahan semulajadi yang terdapat di Sabah dengan alam sekitar yang 99% menghijau di sekeliling tempat-tempat menarik yang terdapat di Sabah juga turut menjadi salah satu faktor yang menarik minat pengunjung untuk datang ke sini bersama keluarga serta orang yang disayangi dengan mencari ketenangan dan kegembiran.


.....Dari pelbagai bangsa dan berlainan negaralah,tempat-tempat menarik di Sabah ini juga turut memainkan peranan penting mengeratkan hubungan silaturrahim antara sesama manusia tanpa mengira bahasa percakapan seseorang itu, ia masih boleh mewujudkan hubungan baru yang lebih erat di kalangan pengunjung dan masyarakat Sabah.






sekian...

Disediakan oleh: Pengerusi kumpulan,

INTAN BINTI MASUN.

15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sederhana dan manis. Aku sedang berpikir untuk memulai blog lain atau lima segera, dan saya pasti akan mempertimbangkan tema ini. Keep em 'datang!

SallySonata ZA berkata...

cantik blok nie ape pun tahniah... ceria sangat.... saya nak g sabah bln 2 nie. blh bantu saya .... tunjukan tampan kolam air panas tuuuu
tq

Tanpa Nama berkata...

menariknya!

Aku pengembara berkata...

Sabah bah!!!

Tanpa Nama berkata...

menarik..tq bwat blog nie memudahkn sya bwat tugasan ..

Tanpa Nama berkata...

sy nak bercuti ke sabah ...boleh la tlg sy ye ?
tlg email sy, sy berminat sgt
nurhidayah776@gmail.com
tq ya

Unknown berkata...

bestnya kolam air panas. boleh bah kalau kau :D

Tanpa Nama berkata...

mohon share.. :)

Tanpa Nama berkata...

z sa na ke gua kelawar,pasti best nmpk pmndngnnya.da ke sna dlu pas exm f4 6.tp t'mss pla gua ne..zom...

nur afiqah berkata...

saya nak ke sabah. awak boleh guide sye?? emel saya , afda96@yahoo.com saya berminat sgt nak ke sabah :) harap boleh bantu saya :)

nur afiqah berkata...

saya nak ke sabah. awak boleh guide sye?? emel saya , afda96@yahoo.com saya berminat sgt nak ke sabah :) harap boleh bantu saya :)

Unknown berkata...

Infa yang sangat baik. Tp perkataan berwarna kuning sy susah sikit nak baca.

Tanpa Nama berkata...

tui

Unknown berkata...

Assalamualaiku..
kami akan MeRealisasikan percutian anda bila berkunjung ke sabah,
Syarikat SUHAZRINAH ENTERPRISE SDN.BHD adalah syarikat ‘Taxi Limousine’ yang beropersi sejak 5 Tahun yang lalu, mempunyai pengalaman yang mendalam tentang tempat-tempat yang menarik di sabah.
Kami menjemput anda ke sabah untuk bercuti dengan kadar Harga yang rendah dan berpatutan,
sila hubungi kami untuk mendapatkan pakej yang lengkap.
+6016 8392919 (whatsApp, wechat, Telegram & Kakao Talk)
email: taxisabahlimo.com
http//:www.taxisabah.com

Tanpa Nama berkata...

TEMPAT DIA MMG SUMPAH CANTIK NAMATEYYY